200 saniyede 10 bin yıllık işlem: Kuantum bilgisayar çağı

Nasa ve Google, 2013 yılından bu yana kuantum dünyasında hesaplama işlemlerini daha da hızlandırmak için ortak bir şekilde çalışıyor. İddialara göre geçen ay Sycamore hakkındaki veriler “yanlışlıkla” paylaşıldı.  Ortaya çıkan veriler bilgisayar çağında devrim niteliği taşıyordu ve bu verilerin ortaya çıkması üzerine Google araştırmacıları, kuantum bilgisayarlar hakkında açıklamalarda bulundular.

Google araştırmacıları Nature dergisinde yayınladıkları makale ile sızdırılan bilgileri detaylarıyla açıkladılar.

Araştırma için bulunan görevi, Dünya’nın en hızlı süperbilgisayarı Summit 10.000 yılda bitirebilirken, Sycamore işlemcisinin kübitlerinden birisinin çalışmamasına rağmen kalan 53 kübiti ile bu görevi sadece 200 saniye içerisinde bitiriyor.

Verilen görev esasında sadece rastgele değerler üretiliyor fakat yapılan bu çalışma bir kanıt niteliğinde. Şimdilik deney gözüyle bakılan bir görevdeki rastgele rakamlar yakın zamanda kimyasal reaksiyonları modellemek için kullanılabilir. Yayınlanan makalede makinelerin öğrenimi, kimya ve malzeme biliminde Sycamore’un görev alabileceği belirtiliyor.

NASA’nın Ames Araştırma Merkezi’nde kıdemli araştırma bilimcisi ve matematikçi olan Eleanor Rieffel, “Bu alana 1996 yılında girdiğimde, bu noktaya geldiğimizde hayatta olacağımdan emin değildim” dedi. “Artık daha önce çalıştıramadığımız kuantum algoritmalarının üzerinde oynayabiliriz. Kuantum hesaplamalarında tüm bu bilinmeyenler ve bu bilinmeyenleri keşfedebileceğimiz ve ne bulduğumuzu görebileceğimiz döneme girmek inanılmaz derecede heyecan verici. ”