Konsol Nesilleri Tarihi

9.Nesil oyun konsollarının arifesinde olduğumuz şu günlerde sizlere 1.nesilden 3.nesilin sonuna gelerek, 60’ların sonunda başlayan, yarım asırlık tarihin 90’lı yıllara kadar olan kısmını anlatacağım.

1.Nesil

Magnavox Odyssey (1972)

Bu macerayı başlatan Ralp Henry BAER adında bir mühendisti. İlk olarak 1968 yılında The Brown Box (Kahverengi Kutu) adlı konsolu icat eden BAER, bu konsol geliştirilerek 1972 yılında Magnavox Odyssey adıyla satışa sunuyor.330.000 satan konsolda AI bulunmadığı için oyunlar iki kişilik oynanıyordu. İlk nesil konsolların tamamında olduğu gibi oyunlar konsola yüklü şekilde gelmekte ve konsolun yanında gelen kağıtlar ekrana yapıştırılıp üzerinde numaralar yazan kartlar takılarak oyun değiştirilmekteydi. Boru gibi kabloları, rahatsız kontrolcüsü, tek kişilik oyun, ses ve renk olmamasıyla günümüze kıyasla aşırı basit bir konsoldur.

 

Atari Home Pong (1975)

Atari firması, oyun salonlarında fazlasıyla tutan Pong’u evlere getirme düşüncesiyle Home Pong konsolunu piyasaya sürdü. Ralp Henry BAER’e tenis oyunundan dolayı dava açan Atari böylece ilk konsol savaşlarını başlattı. Magnavox davası yüzünden Video Pinball konsolu da bir sene rötarla çıkıyor. Davayı kazanmasına ve oyun salonlarındaki başarısına rağmen Magnavox’ın gerisinde kaldı. (Magnavox’la hemen hemen aynı özellikleri taşımaktadır.)

 

Coleco Telstar (1976)

Bu cihaz aslında klon bir konsoldur ama hem Magnavox hem de Atariden fazla satmıştır. (Yaklaşık 1 milyon adet satıldı.)

 

Nintendo Color Tv (1977)

İlerde oyun dünyasına damga vuracak olan Nintendo, o sıralarda oyun kartları yapıyordu. Konsol üretme işine girme kararı alarak Color Tv konsolunu çıkartarak bir devin hikayesi başlatırlar. Özellikleri diğer konsollarla benzer olan konsol 1.neslin en çok satan konsolu olmuştur. (3 milyon adet satıldı.)

Bu nesilde Ralp’in yaptığı çalma olayını tasvip etmesem de yakaladığı başarı ve bunu ilk yapan kişi olmasından dolayı zekasını takdir ettiğim bir kimsedir. Atari de benzer esinlenme olaylarını yapmışsa da Magnavox’tan öne çıkan bir yanı yoktu, bu da onların gerisinde kalmasına sebep oldu. Magnavox Nintendo’dan az satmış gözükse bile Japonya pazarını hesaba katmazsak bu nesle damga vurmuş isim diyebiliriz.

2.Nesil

Fairchild Channel F (1976)

2.nesil oyun konsollarının başlangıcı olarak kabul edilir. Mikro işlemciler sayesinde tek kişilik oyunlar bu nesilde ortaya çıkmıştır, ayrıca oyunların ayrı depolanması gibi yeniliklerle oyun geliştiricilerinin oluşmasında katkısı olmuştur.

 

Atari 2600 (1977)

Bu nesilde Atari günahlar tanrısıdır, 30 milyon satmasına rağmen video oyun krizine neden olmuş, az kalsın tüm sektörü çökme noktasına getirmiştir. Bunun başlıca sebepleri piyasaya çıkan bir sürü klon konsol ve bir sürü kalitesiz oyundur. İlk oyun geliştirici firma da bu nesilde Atari’den ayrılan bir ekip tarafından kurulan Activision’dır.

 

Odyssey2 (1978) ve Intelevision (1979)

Muadillerinden pek bir farkları olmasa da piyasaya güçlü bir giriş yapmışlardır lakin yeni gelen, oyun geliştiricilerinin kalitesiz oyunları yüzünden onlarda video oyun krizinden payını alan konsollardır.

Atari bir önceki nesilde geride kalsa da bu sefer tüm yenilikleri büyüklüğü sayesinde daha efektif kullanmaya çalıştı ve bir sürü oyunla destekledi lakin kalite standardı tutturamaması onların çöküşüne sebep oldu.

 

Video Oyun Krizi (1983)

Krizin başlıca sebepleri çok sayıda çıkan konsol, pek tutmayan el konsolları, klon konsollar, kalitesiz bir sürü sayıda oyunun olmasıdır. Başlıca sebeplerini saydığımız krizin patlak verdiği nokta E.T.’nin oyun uyarlamasının piyasa sürülmesidir, oyun Atari firmasının acele ettirmesi yüzünden tamamlanmamış halde piyasaya sürülür. Çıkışıyla 4 milyona yakın satan oyun birkaç haftanın ardından %75’e yakını iade edilmiştir. Rivayetlere göre Atari bu iade edilen oyunları çölde derin bir kuyuya gömüştür. Sektörü krizden kurtarıp günümüze gelmesini sağlayan kahramansa Nintendo’nun geliştirip yayınladığı Super Mario oyunu ve Nintendo kalite damgasıdır. (Super Mario 3.Nesilde NES konsoluna çıkmıştır.)

 

3.Nesil

Bu nesilde günümüze kadar taşınan bir sürü yenilik oldu bazıları şunlardır: Gamepadlerin kullanılması, 8 bit sprite grafiklere geçilmesi, çözünürlüğün 320×200’e çıkması,256 renk paleti, aynı anda 32 renk göstermesi, 5 kanallı 8 bit mono ses. Bu kadar yeniliğin yanında günümüze kadar uzanan birçok oyun serisi piyasaya çıktı, onlardan bazıları: Final Fantasy, Mario, The Legend Of Zelda, Metroid, Mega Man, Metal Gear, Sonic gibi oyunlar. Bu oyunların da çöküşten kurtulup günümüzde dünyanın en büyük sektörlerinden biri haline gelmesi konusunda katkısı olmuştur.

 

Nintendo Entertainment System NES (1983)

Nostaljik oyun konsolu dediğimizde akla ilk gelen cihazdır. Türkiye’de Atari diye satılan dünyada “NES” ve “Famicom” adıyla bilinen oyun konsolu 70 milyon adet satmıştır. Günümüzde hala 8 bit sanat dizaynına sahip oyunların çıkmasından belli olacaktır ki sektörde çok büyük etkiler bırakmıştır. Peki krizden kurtardı dediğimiz Nintendo bunu nasıl başardı. İlk olarak oyun geliştiricilerine yılda en fazla iki oyun çıkartma sınırı koydu. İkinci olarak Nintendo kalite kontrol damgasıyla nerdeyse her çeşit üründe kendi kalite kontrolünü yapmaya başladı ve insanların güvenini tekrar sağladı. Üçüncü olarak ileride efsane olacak olan, Super Mario’yu  çıkardı ve piyasayı alt üst etti. Kuzey Amerika ve Asya pazarını ele geçirdi.

 

SG -1000 (1983) ve 3.Sega Master System (1985)

Konsol piyasasına girmek isteyen Sega 1983 yılında ilk modeli SG-1000 ile piyasaya girdi. 2 sene sonra Sega Master System 1985 piyasaya agresif bir giriş yaptı. Özellikle bir sonraki nesil agresifliğini reklamlarla devam ettiren Sega, Sonic oyunuyla Mario’nun yarattığı etkinin küçük çaplısını yaratarak Avrupa ve Güney Amerika pazarını ele geçirdi. Günümüzde Playstation ve Xbox arasında sürmekte olan rekabetin bir benzerini Nintendo’yla üç nesil boyunca yaşadı. Master System 17 milyon adet sattı.

 

Atari 7800 (1986)

Bir önceki nesilde yaşadığı çöküş sebebiyle müşterilerin güvenini kaybetmiş olan Atari, bu konsolla birlikte başarısızlığa uğradı. Sadece 2 milyon adet satabildi.

 

Commodore 64 Game System (1990)

Commodore 64’le efsaneleşen bilgisayarlardaki başarıyı konsollara taşıyamayarak başarısız bir konsol olmuştur.

Eğer konsol tarihini çağlara ayıracak olsaydık, bu üç nesil için ilk çağ diyebilirdik. Sektörü hayata döndürmesiyle olsun, yaptığı yeniliklerle olsun, adeta bir çağ kapatıp bir çağ açtı. Bu nesilde çıkan oyunların günümüzde devam eden seriler olması, bu dönemde ortaya çıkan birçok şemanın çok az farklılıkla günümüze gelmesi benzeri birçok durum bu neslin devrim niteliğinde olduğunu gösteriyor.

 

 

Elbruz Nart ŞURUH

Bilgisayar Mühendisliği

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir